Fandom

encyklopedie Star Treku

Mars

1 732stránek na
této wiki
Add New Page
Diskuse0 Share

"Planeta Mars"
Mars1.jpg
Průměr: 6794 km
53% Země
Marťanský den: 24 hod 37 min
Marťanský rok: 587 pozemských dnů
Hmotnost: 11% Země
Gravitace: 30% Země
Mars2.jpg
Mars je druhou nejmenší planetou Sluneční soustavy (po Merkuru) a obíhá jako čtvrtá planeta kolem Slunce. Na obloze nás upoutá jeho načervenalá barva a proto je často nazýván Rudá planeta. Výrazná červená barva byla pozemskými hvězdáři pozorována celou historií. Staré národy ho považovaly za symbol ohně a krve. Proto vůbec nepřekvapí, že jeho současné jméno mu bylo dáno Římany a to na počest jejích boha války.

PolohaEditovat

Podle hvězdné kartografie je planeta Mars (také nazývaná SOL IV) umístěna:

MěsíceEditovat

Kolem planety Mars krouží dva měsíce:

Další informaceEditovat

HistorieEditovat

Mars byl vždy v ohnisku zájmu kosmických letů, takže k němu byla lidmi vypravena již v druhé polovině 20. století velká řada sond. Vědci věřili, že i na Marsu bude existovat život. K tomu bylo přizpůsobeno vybavení prvních sond, které k němu mířily.

Na počátku 21. století začal podrobný průzkum pomocí kosmické lodi Ares (VOY: One Small Step).

Z počátku byl Mars neobyvatelný, protože v jeho atmosféře převládal kysličník uhličitý (95%). Pomocí terraformace je možné od roku 2150 Mars obývat, do té doby mohli lidé chodit po jeho povrchu jen ve skafandrech. Důsledky třetí světové války a následující postatomové doby na Zemi přivedl pozemšťany k velmi podrobnému průzkumu Marsu (Star Trek: První kontakt, ENT: The Augments a Demons).

Na počest Carla Sagana, konstuktéra vozítka Sojorner, které přistálo pomocí sondy Pathfinder na jeho povrchu, byl na Marsu vybudován první památník (ENT: Terra Prime).

Ve 24. století má pro Federaci Mars velký význam. Je zde postupně zdokonalována základna Utopia Planitia, která byla rozšířena o loděnici - Loděnice Utopia Planitia. Ke komplexu patřila i orbitální stanice Utopia se suchými doky pro hvězdné lodi (TNG: Parallels; VOY: Relativity; TTN: Mezi dvěma světy).

PříslušnostEditovat

Mars patří do Spojené federace planet.

V síti Wikia

Náhodná Wiki